تاریخ تولد زرتشت

زرتشت،در روزگاران کهن می زیسته و با توجه به این مسأله،زمان زندگی و تولد او را نمی توان با دقت مشخص کرد.

در کتب پهلوی از جمله:بندهش،گزیده های زاتسپرم،دینکرد و ارداویراف نامه،که اطلاعات جامع و کاملی از زرتشت و روزگار او دارند،زمان زندگی زرتشت را در سال(660ق.م)تعیین کرده اند.

عباس مهرین می گوید:

«به تحقیق نمی دانم زرتشت؛پیغمبر ایران،در چه زمان و در چه جای ایران می زیست؛برخی عقیده دارند که در عصر و زمانی پدیدار شد که هنوز آریاییان هند،از آریاییان ایران جدا نشده بودند.»

دورترین زمانی که برای تولد زرتشت قائل شده اند،سده ی(18ق.م)و نزدیک ترین آن،سده ی(6ق.م)است.

برای تعیین تاریخ تولد زرتشت،دو روش به کار گرفته اند:در روش اول از اطلاعاتی که در کتاب های پهلوی و عربی و منابع یونانی در مورد زرتشت آمده است،کمک می گیرند،و در روش دوم،به سند های زبانی و تاریخی متوسل می شوند.به عنوان مثال،با توجه به زبان گات ها که بسیار قدیمی و کهن است و سرایش آن را حدود(1700ق.م)به بعد می دانند،تاریخ تولد زرتشت را در آن حدود زمانی مشخص کرده اند.

پیروان روش اول،بیشتر دانشمندانی هستندکه تاریخی را در کتاب های پهلوی و عربی آمده است،صحیح و قابل اعتماد می دانند و محاسبات خود را براساس آن قرار می دهند که این تاریخ گذاری،معروف به تاریخ سنتی است.

محققین و پژوهشگران تاریخ ایران باستان،درباره ی تاریخ تولد زرتشت نظریات مختلفی داشته اند و گاهی تولد او را تا(600ق.م)به عقب می برند و در روایات ایرانی،تولد او را حدود(660ق.م)نشان می دهند که بیشتر محققین جدید آن را پذیرفته اند؛هر چند بعضی دیگر با دلایل قابل قبول،زمان پیدایش این پیغمبر ایرانی را قدیمی تر از آن تاریخ می دانند و معتقدند در حدود(1000ق.م)زندگی می کرده است.

«با توجه به نظریات و عقاید مختلف در مورد زمان تولد زرتشت،نمی توان با اطمینان مشخص کردکه وی در چه تاریخی متولد شده است؛اما با حدسی منطقی می توان گفت که او تقریبا در زمانی بین سال های(1500تا1700ق.م)زندگی می کرده است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد